Jos niin käy, että minusta tulee hauras ja heikko
ja kivut häiritsevät untani
niin sinun on tehtävä mikä on tehtävä,
sillä viimeistä matkaa ei kukaan ole estävä.
sinä tulet surulliseksi - minä ymmärrän,
älä anna surusi estää sinua,
sillä tänä päivänä enemmän kuin koskaan ennen,
rakkautesi ja ystävyytesi punnitaan.


Meillä on ollut niin monta hyvää vuotta,
tulevaa ei kannata surra,
et haluaisi minun kärsivän, kun aika koittaa, anna minun mennä.

Vie minut sinne, missä he auttavat minua,
mutta pysy luonani loppuun
pidä minua lujasti ja puhu minulle
kunnes silmäni ovat sulkeutuneet.


Tiedän että aikanaan sinäkin huomaat sen olevan ystävyyttä, jota minulle osoitat,

vaikka häntäni on viimeisen kerran heilahtanut,
niin kivulta ja kärsimykseltä olen säästynyt.

Älä sure sitä että sen täytyy olla sinä,
jonka täytyy tehdä päätös,
olemme olleet aina läheisiä - me kaksi näinä vuosina
Älä turhaan anna sydämesi itkeä.

-tuntematon-

Vaikka runo ei aivan täydellisesti kuvaa Leimun tarinaa, kuvaa se sitä kuitenkin hyvin. Leimusta ei tullut vanhaa, vain 5-vuotiaana joutui Leimu lähtemään täältä pois. Leimu ei myöskään säästynyt kivulta,säryltä tai pahalta ololta, vaan sitäkin hänen elämässään oli aivan liikaa näinä viime vuosina. Viime viikolla keskiviikkona tein raskaan päätöksen, Leimu oli alkuviikon erittäin kipeä, vaikka vasta oli kipulääke annettu (kipulääkkeen teho kestää kuukauden), joten päätös oli tehtävä. Leimu sai loppuviikon kulkea neljän kuukauden hihnassa olon jälkeen vapaana. Leimu nautti, kun sai mennä yhdessä Tontun kanssa. Sunnuntaina käytiin pellolla myyrästämässä sekä oltiin paljon ulkona, sillä Leimu rakasti ulkona olemista. Leimu (ja Tonttu) sai loppuviikolla joka päivä kaikkea hyvää sian korvista lähtien. Eilen kun lähdön aika tuli, halusin kävellä kahdestaan Leimun kanssa eläinlääkäriasemalla. Leimu luuli, että lähdetaan agitreeneihin, kun Tonttu jäi kotiin ja lihapullat oli mukana. Leimu oli niin iloinen koko matkan, ja sitten me mennääkin eläinlääkäriasemalle. Leimu sai lähteä lihapullan maku suussa, minun silitellessä hänet ikiuneen. Koti on tyhjä ja autio, kun maailman iloisin irvistäjä on poissa.

Muutamia kuvia Leimun viime päivistä.

Sekä vähän vanhempia matkan varrelta.