Pakko kirjoittaa heti koulutuksen jälkeen tärkeimmät jutut, koska koulutus oli todella hyvä ja opin todella paljon uutta. Eli osallistuimme seuramme järjestämään Tuija Kokkosen koulutukseen, joka oli periaatteessa tarkoitettu MM-karsintoihin lähteville koirakoille, mutta mukaan sai osallistua myös estevalmiit koirakot. Harjoituksena oli 3-luokan rata, johon oli kerätty paljon jippoja (joiltain tuomarilta). Olin varma etten edes muista rataa, koska se oli minulle vaikea. Leimulle laitoin kontakteille namilautaset.Radat sujui kyllä tasoomme nähden hyvin.

1. Ensinnäkin häslään liikaa. Sen jo toki tiesinkin, mutta en tajua, miksi olen sellainen häslä. Kisoissa häslään vielä enemmän. Pitäisi siis yrittää olla häsläämättä. Selkä myös pitää pitää suorana, en ymmärrä, miksi kumartelin.

2. Mun pitää juosta kovempaa kuin koira. Nyt juoksin yhtä kovaa kuin koira. Eli koiralle saadaan lisää vauhtia, kun juoksen kovempaa. Toki muistan edelleen, että minulla on lappalainen, jolloin senkin pitää antaa usein voittaa, jotta se ei kyllästy.

3. Heittele koiralle palloa, jotta sitä voi paremmin heittää esteille. En olisi uskonut, että pystyn heittämään Leimun minkään esteen yli, mutta yllättävän hyvin Leimun sain heitettyä yli.

4. Kun koira on lukinnut esteen, itse voi alkaa kääntyä, jolloin kaarros pienenee huomattavasti.

5. Leimua pitää myös palkata leluilla, opettaa Leimu enemmän leikkimään.

Tässä oli ehkä tärkeimmät. Osa toki vanhan kertausta, mutta paljon myös uutta. Lisäksi tuli paljon minulle uusia ohjaustekniikoita. Olen liikaa ajautunut siihen ajatusmalliin, että Leimu on perästä vedettävä. Mutta sitä siis voi myös heittää ja kyllä se oppii irtoamaan. Vaikka hän oli "tiukka" kouluttaja, mutta ei siis mitään verrattuna taitoluistelutreenien valmentajiin, ehkä olen tottunut pikkasen tiukempaakin palautteeseen... Mun mielestä on todella hyvä, että kouluttuja sanoo asiat suoraan. Hän siis sanoi asiat suoraan, mutta ei yhtään ilkeästi. Lisäksi oli hyvä, että hän "huusi" kesken suorituksenkin, mitä pitää tehdä. Nyt sai taas uutta tsemppiä treenaamiseen, kun on kontaktien takia ollut viime aikoina niin turhauttavaa. Niin kontakteissa nyt, sitten vain namilautasella miljoonia toistoja.

Muoks. Muutama lisäsys vielä. Treenissä siis hiottiin aika paljon, eli toistoja tuli paljon. Yllättävän hyvin Leimu jaksoi, mutta tälläisiä treenejä ei siis voi Leimulle läheskään joka viikko tehdä. Selkeesti loppupuoleilla alkoi väsyä. Lisäksi Leimun vauhti tippui selkeästi vaikeissa kohdissa, varmaankin huonon ohjaukseni takia.